Zajęcia w grupie sześciolatków „ Planeta Ciemności”- zostały zaplanowane w związku z realizowaną tematyką o kosmosie. Zastosowana tu metoda aktywności twórczej dziecka, pozwala na swobodę w realizacji swoich pomysłów przez dziecko. Nie został tutaj ściśle określony sposób wykonania pracy, dzieci za „wzór” mogą mieć to, czego dotkną, a główną rolę odgrywa sama wyobraźnia dziecka.
TEMAT: "Planeta Ciemności" - wykonanie pracy plastycznej zainspirowanej wrażeniami dotykowymi. CELE:
- przedstawienie wrażeń dotykowych w formie wizualnej ( kollage, forma przestrzenna)
- rozwijanie ekspresji plastycznej
- kształcenie umiejętności dobierania odpowiednich materiałów plastycznych
METODY:
- praktycznych działań dziecka
- aktywności twórczej
- zadań inspirujących – koncentrujących ekspresję twórczą dziecka na określonym temacie
FORMY: indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- pudło z wyciętymi otworami na ręce, przedmioty o zróżnicowanych, trudnych do zidentyfikowania kształtach i fakturze (pudełka, wytłaczanki, druciki, tektura falista, styropian itp.), duże sztywne kartony, klej, taśmy klejące, farby, nagrania magnetofonowe (J.M. Jarre, Vangelis, odgłosy natury), chusta animacyjna.
PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1. PODRÓŻ
- Dzieci siedzą na obrzeżach chusty animacyjnej – słuchają:
- Dzisiaj spróbujemy wyobrazić sobie historię, która przydarzyła się, kiedy wybraliśmy się w daleką podróż. Wyobraźcie sobie, że istnieją statki kosmiczne, które mogą przenieść nas do innych galaktyk. Podczas tej podróży będziemy zwiedzać różne planety. Naszym statkiem będzie chusta animacyjna.
- Słychać muzykę, dzieci wstają trzymając chustę za uchwyty, poruszają się po obwodzie koła unosząc i opuszczając chustę.
- Słychać odgłosy padającego deszczu i burzy, statek kosmiczny ląduje na "Planecie Burz". Dzieci chowają się przed deszczem pod chustę, kiedy nie słychać już odgłosów burzy, statek z dziećmi na pokładzie rusza w dalszą podróż, znowu słychać muzykę.
- Lądowanie na "Planecie Robotów" – dzieci poruszają się jak roboty, po chwili słychać muzykę, która towarzyszy dzieciom podczas podróży statkiem kosmicznym, dzieci chwytają chustę, ruszają dalej.
- Kiedy statek kosmiczny jest już prawie na miejscu przytrafia się awaria. Coś popsuło się w statku i na krótko trzeba wylądować na najbliższej planecie. Planeta pokryta jest grubą zasłoną chmur. To "Planeta Ciemności". Nie dociera tu światło, mimo to istnieje na niej życie.
- Piloci usuwają usterkę a my może zdecydujemy się na zwiedzanie tego mało znanego nam miejsca?
- Ale jak to zrobić? Nie mamy latarek.
- Jak się poruszać, aby się nie przewrócić i jak coś zobaczyć?
- Dzieci podają swoje propozycje np. poruszanie się na czworaka i dotykanie przedmiotów tak jak ludzie niewidomi. Dzieci zamykają oczy i powoli przemieszczają się, delikatnie badając rękoma przestrzeń przed sobą.
- Prowadzący kładzie pod chustę wcześniej przygotowane przedmioty tak, aby dzieci ich nie widziały.
- Piloci usunęli usterkę możemy wrócić na Ziemię...
2. PUDEŁKO – NIESPODZIANKA
- Pudełko z otworami na ręce, w którym znajduje się makieta z przyklejonymi przedmiotami, które, dzieci spotykały na "Planecie Ciemności". Każde dziecko jeszcze raz dotyka przedmiotów ( nie patrzy na nie), próbuje opisać kształt.
Instruktaż: Spróbujcie zapamiętać to, czego dotykaliście, gdyż za chwilkę opowiecie o tym za pomocą prac plastycznych. Stworzycie własną "Planetę Ciemności".
3. DZIAŁALNOŚĆ DZIECKA
- Wykonanie prac plastycznych inspirowanych wrażeniami dotykowymi. Po wykonaniu przez dzieci prac n-l może pomalować całość złotą lub srebrną farbą w sprayu.
4. EKSPOZYCJA PRAC Literatura: "Przedszkolaki krok pierwszy. Materiały do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym". Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 1996 Opracowała: mgr Beata Bąk |